Tuesday, November 28, 2017

| PERKONGSIAN UMMI PROFAZZ | (SIRI 1)

PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK: LAYANAN SAMA RATA


⛽️ 1. Pendidikan anak-anak terlalu penting. Pembentukan peribadi anak-anak bermula dari rumah. Apa yang dilihat itulah yang dicontohi. Bak kata pepatah, ‘Melentur buluh biarlah dari rebung’. Ummi sangat bersetuju dengan peribahasa ini sebab apa yang dilalui oleh anak-anak di awal kehidupannya banyak mencorakkan karakter dan tingkah laku mereka di masa akan datang, terutamanya ketika mereka diberikan hak eksklusif untuk menentukan hala tuju hidup mereka sendiri. Ketika itu, ibu bapa hanya akan menjadi pembimbing dan penasihat dan bukan pembuat keputusan untuk mereka.

⛽️  2. Di sini Ummi ingin memulakan tajuk perkongsian pendidikan anak-anak dengan mengenengahkan teori pertama, yakni ‘Layanan Sama Rata’ terhadap anak-anak. Ummi melihat adalah amat penting anak-anak sejak dari kecil diberikan layanan sama rata baik dari sudut kasih sayang, makan pakai, perhatian, pemberian hadiah dan lain-lain.


⛽️ 3. Ummi sendiri mengamalkan pembentukan karakter anak-anak dari sudut kesamarataan baju yang dibeli dan dipakaikan pada anak-anak sejak kecil. Sama rata tidak lah bermaksud exactly the same.....but more or less the same. Dengan kata lain, serupa tetapi tidak sama. Lihatlah anak-anak Ummi bergembira dengan baju sedondon mereka baik di hari lebaran, maupun ketika santai, tatakala bercuti, atau di taman, tidak ketinggalan juga ketika di pantai. 







⛽️ 4. Tujuannya adalah agar anak-anak merasakan bahawa mereka mendapat perhatian dan layanan yang adil dan saksama daripada ibu bapa di mana kesannya akan menerbitkan perasaan kasih sayang di antara adik beradik.

⛽️ 5. Rasulullah s.a.w bersabda:

مَا مِنْ مَوْلُوْدٍ إِلاَّ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ. فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ


“Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanyalah yang menjadikan mereka Yahudi, Nasrani maupun Majusi.” (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

(Petikan dari buku "Membina Keluarga PROFAZZ")

http://belibukuPROFAZZ.wasap.my

http://EjenDropshipPROFAZZ.wasap.my
http://borongbukuPROFAZZ.wasap.my
#UmmiPROFAZZ

No comments:

Post a Comment